Lussebullar

Idag ska jag baka lussebullar. Jag är inget stort fan av vanliga lussekatter då jag tycker det är för mycket deg .. Men om man har i russin i degen är det gott, men idag blir det mina special lussebullar! Här är receptet på degen, det är väldigt standard: 
 
Du behöver:

50 g jäst 
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 påsar saffran (1 g) 
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
mandelmassa
smör 
ev. mandelflarn eller russin till garnering
ägg till pensling.
 
Gör såhär:

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölk och saffran. Värm fingervarmt. 
Häll mjölkblandningen över jästen och rör tills den löst sig, tillsätt kesella, socker och salt. Rör runt lite grann, det är fortfarande klumpar av kesellan men det gör ingenting. 
Häll i vetemjölet och knåda till en deg, den ska vara ganska kladdig men inte fastna i fingrarna. Strö lite vetemjöl över och lägg på en bakhandduk och låt jäsa mörkt och dragfritt.
 Den här gången använde jag vanlig jäst (den blåa) det spelar ingen roll utan det måste bara jäsa lite längre. Den ska bli dubbel storlek så räkna med 35-40 minuter. 
 
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i hälften. Knåda varje halva så den blir smidig och följsam och kavla sedan ut precis så som man gör med kanelbullar. 
Bred sedan över smör och riv mandelmassa över hela degen. Rulla ihop till en rulle och skär i bitar, lägg i bullformar på plåt. Låt jäsa i ca 20-30 minuter till eller till dubbel storlek. 
 
Pensla med ägg och dekorera eventuellt med mandelspån eller russin. 
Grädda i mitten av ugnen i ca 5-8 minuter eller tills de har en fin färg :) 
 
 
Bilder på de färdiga bullarna kommer sen :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: