Budapestbakelser

Håller på att baka budapestbakelser till jobbet fredag natt :) 
Återupplivar lite gamla skolminnen från konditori A då vi bakade budapest haha, det är faktiskt väldigt enkelt bara man tar sig tid! 
Är helt nyförälskad - igen - i min kitchen aid som vispade marängen till typ gummi, så fantastisk maskin!! 
 

Här är iallafall receptet på världens godaste bakelser; 
 
6 äggvitor
4 dl strösocker
0.5 dl snabbmarsan
0.5 dl maizena majsstärkelse 
150 g malda hasselnötter (jag köpte icas hackade och körde i min blender till smulor) 
 
Vispgrädde och mandarinklyftor till fyllning! 
 
Sätt igång ugnen på 175 grader. Separera äggen och vispa äggvitorna till ett hårt skum (jag höll på i nästan en kvart) Tillsätt sockret medans de vispas, lite i taget. 
Blanda hasselnötter, marsan och maizena till ett fint pulver och vänd i marängsmeten med en slickepott. 
Lägg i spritspåse och spritsa ut vågräta ränder på ett bakplåtspapper tills i princip hela pappret är täckt. Jag använde mig utav wilton 1M när jag spritsade. 
 
Grädda sedan i mitten av ungen i ca 20 min, tills de har en fin färg! 
Låt svalna och vänd sedan över på ett annat bakplåtspapper och dra försiktigt bort det gamla. 
Vispa grädde och bred över, strö över mandarinerna och låt stå i ett par minuter, den blir lättare att arbeta med då! Rulla redan ihop till en tjock rulltårta och skär i antingen stubbar eller portioner. Garnera gärna med smält choklad, nötter, mandariner, grädde osv. 
 
Färdig Smet med nötblandningen i :)
 
 
Ogräddad smet :)
 
 Gräddad smet :) NI behöver inte oroa er ifall den känns "kladdig" inuti, den blir inte som vanlig maräng inuti! 
 
 
 
Efter den är vänd och pappret är avdraget :) Låt kallna helt och hållet innan grädden och mandarinerna läggs på :) 
 
 
Efter grädden och mandarinerna är på plats låter jag den stå lite så det mjuknar :) 
 
 
Fäärdiga :) (det är inte bara en mandarin i .. hahah)
Observera att budapestbakelser är glutenfria! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: