Lax med nöttäcke

Kommer lite mat här mitt i bakbloggen, men kände att jag måste dela med mig av ett as gott recept :)
Åt detta första gången förra sommaren hos min sambos farbror och hans sambo, det var suupergott. Sen har jag inte tänkt på de sen dess och idag blev ja så sugen! 
 
Det är laxfiléer med ett täcke av nötter. Här kommer receptet! 

Du behöver; 
4 laxfiléer
175 g cashewnötter
8 msk sweet chilisås 
4 msk flytande margarin 
1 lime + skal
vitlökskrydda eller en pressad vitlöksklyfta 
 
potatis eller pasta till
 
 
Gör såhär: 
Sätt igång ugnen på 225 grader. 
Ta fram de tinade laxfiléerna och lägg tätt i en liten ugnsform. Vill man inte att de ska fasta kan man ha bakplåtspapper under. 
 
 
Hacka nötterna eller släng i dem i en mixer. Blanda sweet chilisås, margarin, limeskal och limesaft i en skål och släng i nötterna.
 
 
Bred över laxfiléerna och grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 minuter, tills täcket har en gyllenbrun yta och laxen är precis genomstekt. 
 
Slänger upp bild på färdiga resultatet sen :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: