Tårtbotten utan ägg

Håller på med dessa förbaskade (haha) allergitårtor igen, men jag tycker det är roligt att få testa sig fram och få fram goda recept även för de som inte tål t.ex. ägg, laktos, gluten osv. Ska prova att baka denna imon eller idag, men lägger ut receptet sålänge och fyller på med bilder efter bakning :) 
 
Denna tårta är fri från ägg, vetemjöl och laktos :) Man kan givetvis använda vanlig mjölk och vanligt vetemjöl och enbart göra en äggfri tårta. 
Du behöver: 
4.5 dl vetemjöl (eller glutenfri mix) 
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
(man byter ut varje ägg mot 1 tsk bakpulver)
3 tsk vaniljsocker
50 g smält laktosfritt smör 
2.5 dl laktosfri mjölk 
 
Gör såhär: 
Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål med en gaffel så de är klumpfritt. Tillsätt sedan tärnat smör och mjölk och vispa tills de är en len smet. Häll sedan kakan i en smord form (antingen olja eller laktosfritt smör) Den tar ca 40-45 min men sista minuterna kan man testa sig fram med en sticka för att se om den är klar. 


Jag använde sempers finmix som mjöl :) 







Kommentarer
Erika

Hej! Blev den god? Vilken stl på formen?

Svar: Hej! De som beställt tårtan var nöjda :) det var ca 18-22 cm på formen :)
Emma Johansson

2015-02-17 20:47:48
Martina

Hej hur många ägg ska man ersätta med bakpulver? står bara att man ersätter 1 tsk per ägg men inte hur många ägg man ska ersätta.


Svar: Förlåt för klumpig formulering! Jag tog mitt vanliga recept på tårtbotten och ersatte varje ägg med en tsk bakpulver, så är det 3 ägg i ett recept så har du 3 tsk bakpulver! :) lycka till!
Emma Johansson

2015-03-02 09:11:52
Desiré

Hej!! Till hur stor form är receptet beräknat? Mvh desire

Svar: Hej! Det är beräknat till En springform på ca 18-20 cm :)
Emma Johansson

2015-03-08 15:43:39
Susanne

Hur många grader ska det vara?

Svar: Hej! 175 grader ska det vara :)
Emma Johansson

2015-03-11 10:40:34
Matilda

Hur hög blir bottnen, ungefär? Fungerar det att ha två fyllningar i, alltså tre lager? Har du provat att göra större sats i en större form någon gång, eller är det bättre att göra två små?

Tack för receptet, att baka ägg- och laktosfritt är nytt för mig!

Svar: Hej! Ursäkta att det tog så himla lång tid innan du fick svar, hoppas det gick bra för dig att baka! :) Men jag ska ändå svara på dina frågor. 1. Den blev som en vanlig tårtbotten jag gör, alltså ungefär 1 dm hög med någon cm hit och dit ..
2. Ja men absolut, det gör det! Man får dela försiktigt bara så är det inga problem.
3. Jag själv har inte provat det men har svårt att tro att det inte skulle fungera! :)
Kram
Emma Johansson

2015-10-27 12:07:25
Jessica

Hej!

Ska smöret smältas eller skäras i tärningar? Det står olika. Jag testade att smälta och nu är kakan i ugnen :)

2016-03-04 13:21:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: