Tekakor

Hej på er! Håller på att baka lite tekakor, har knappt något bröd kvar hemma och jag hade alla ingredienserna hemma så nu slipper jag gå till affären, haha :) Älskar att jag blivit en sån som kan få för mig att baka vad som helst mitt i natten - och allt finns hemma! Så skönt :D 
Hittade detta receptet i en grupp på facebook, men gjorde om det lite efter egna önskemål :) 
 
Till er som är stolta ägare till en kitchen aid - Det här receptet går utmärkt att göra i kitchen aiden!! 
 
Tekakor - ca 16 stycken. 
 
100 g smör eller margarin 
4 dl mjölk 
50 g jäst 
2 msk socker 
1 tsk salt 
ca 3 msk brödkrydda - mald. (valfritt, måtta efter smak) 
10 dl vetemjöl 
 
Gör såhär: 
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Jag brukar smälta smöret på 6an, sen tillsätta mjölken, låta kastrullen vara kvar på plattan i ca 30 sek, sedan ta av den och ta fram en handvisp. Sen tillsätter jag kryddan, saltet och sockret och vispar den kallare - närmare bestämt till 37 grader. 
Smula jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen. Jag använde flatblandaren till kitchen aiden och körde på 3an tills jästen smält. Hälll i vetemjölet, lite i taget och kör på medelhastighet tills degen släpper från kanterna. Koppla bort flatblandaren och lägg över en bakhadduk. Låt jäsa övertäckt i ca 30 min. 
 
Kavla sedan ut degen på ett mjölat bord tills den är ca 1 cm tjock. Stansa sedan ut kakor efter önskemål. Lägg dem på en klädd plåt och låt jäsa ytterligare 15 min. Sätt igång ugnen på 250 gtader.
Nagga med gaffel och grädda i mitten av ugnen i 6-8 minuter. Låt svalna på galler. 
 
 
 
Utstansade kakor innan jäsning nr 2 
 


Jag fick 14 stycken för jag använde en stor stans :) 
 


Luktar fantastiskt! 
 


Mums! 
 


Lycka till med bakandet :D  



Kommentarer
Mammi

Vill ha, kan känna doften, o varma så smöret smälter :)

2014-06-22 17:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: