Gristårta

Fick en beställning i förrgår på en tårta tills imorgon, så den håller jag på att fixa med nu! 
Bakade bottnen igår, la ihop den nyss, och ska nog garnera nästan allt ikväll :) 
 
Gjorde ett anslag med chokladsmak med mitt favoritrecept - tre lika! Den blev super bra! 
Dela med mig av receptet på tårtbottnen med instruktioner för hur man gör i ett annat inlägg. 
 
Tårtan innehåller ett lager med banankräm och ett lager med vit chokladmousse. Ovanpå är det chokladpudding och grisarna är gjorda i marsipan. Runtom är det rån fyllda med nougat! 
 
Banankräm 

Du behöver: 
2 dl vaniljkräm
2 dl vispad grädde
2 bananer 
 
Gör såhär: 
Blanda till vaniljkrämen ganska fast, jag använde 2.5 deciliter mjölk istället för 3 som det ska vara enligt anvisningarna på påsen. Skala och hacka bananerna i små bitar, jag hackade varje "cirkel" i 4 små tårtbitar. 
Vispa grädden fast, vänd i den i vaniljkrämen med en sked och tillsätt sedan bananerna. Blanda runt så att allt är väl blandat, det gör inget om bananerna mosas lite när man blandar. 
 
Vit chokladmousse 

Du behöver: 
2.5 deciliter vispgrädde 
100 g vit choklad + 50 gram vit choklad
vaniljsocker 
 
Gör såhär: 
Vispa grädden fast. Smält 100 g choklad i en kastrull på låg värme på spisen, rör så det inte bränns i botten. Låt svalna lite och häll sedan i den i grädden och rör runt så allt blandas väl. Lägg 50 g choklad i frys/kyl lite så den blir kallare, riv den sedan på den fina delen av rivjärnet, eller hacka den väldigt fint. Häll sedan i det i chokladgrädden för att få små bitar och där med en lite lyxigare känsla på moussen. Detta momentet är självklart valfritt! 



 

Ihoplagd tårta på kylning! Har verkligen fastnat för att lägga ihop tårtorna såhär! Den ligger upp och ner nu, den bottnen som är nederst är den som kommer hamna överst när jag vänder på den! 



Grisarna på torkning, haha! Knorren ska fästas i rumpan sen så de ser ut som att den ligger på mage med rumpan som sticker upp! 










Det gick åt 2 paket med rån, 1 helt och 3/4 av de andra!  
 



Kommentarer
Susanna Maria J

Hehe vilken rolig tårta! :D

2014-10-10 19:25:27
URL: http://oslofru.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: