Kalljästa Kanelbullar på Manitoba Cream

Hej på er! 
Igår var det kanelbullens dag, säkert ingen som missat det? Jag hann tyvärr inte baka något, dels pga tidspress men även pga brist på plats i min frys .. Men idag kunde jag inte hålla mig längre! Får ge bort en påse bulle till varje granne haha :) 
 
Jag har använt mig av ett egetkomponerat recept där jag istället för vetemjöl använd manitoba cream. Det mjölet har fått en väldigt hysteri kring sig just nu, även om det funnits i affären väldigt länge. Prova gärna, det är helt fantastisk! Här bjussar jag på recept och tillvägagångssätt för underbara bullar! Läs igenom hela receptet då de inte bakas på samma sätt som andra bullar! Här är några saker som skiljer dem åt; 
  • De är kalljästa, dvs att alla ingredienserna är kalla/rumstempererade vid användning. 
  • Smöret tillsätter man i tärningar allra sist. 
  • Bullarna bakas ut direkt efter att degen är färdiggjord. 
  • Enbart en jäsning, som sker efter att bullarna är utbakade. 
 
 
 
 
Bullarna ser ut lite som baguetter inuti, ni vet sådär otroligt fluffiga och lätta? 
 
Du behöver 
Bulldeg
5 dl mjölk 
50 g jäst (jag använde den blåa) 
1.5 dl socker 
1 ägg
ca 2 tsk mald kardemumma 
200 g rumsvarmt smör 
960 g manitoba cream (900g plus en deciliter) + lite grann till utbakningen. 
 

Remoms
Här har jag verkligen bara öst i lite av varje så måtten är inte exakta, så smaka gärna av och stoppa i lite mer av något för att få en som du verkligen gillar. 
 
150 g rumsvarmt smör 
ca 1.5-2 dl florsocker 
ca 3 msk kanel 
ca 3 msk vaniljsocker 
 
Gör såhär
Blanda i jäst, ägg, socker, kardemumma och mjölk i en assistent och kör ihop lite granna medans du väger upp mjölet. Jag vägde upp 900 gram och körde ihop det, sedan stoppade jag i 1 dl till eftersom den var lite klabbig. Häll sedan i vetemjölet och kör ihop tills det blir en degklump. Dela sedan smöret i bitar/tärningar/stavar och stoppa i, låt maskinen gå i 20-30 minuter sen, dels så att smöret blandas in i degen, och även för att manitoba cream behöver arbetas längre än vanligt vetemjöl. Man kommer känna att degen är helt fantastiskt. 
Dela degen i två och Baka sedan ut bullarna på en mjölad bänk efter behag. Jag kavlade ut en fyrkant, la på remoms och vek den dubbel och gjorde små knyten av degen. 
 
Remomsen gjorde jag genom att vispa smöret fluffigt och vitt i min kitchen aid, och sedan tillsatte jag de andra ingredienserna. 
 
När du bakat ut bullarna så lägger du dem på plåtar, lägger plastfolie över plåten och sedan en bakhandduk över. Nu ska de jäsa i 1.5-2 timmar. 
Sätt igång ugnen på 200 grader. 
Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 10 minuter, kolla när färgen börjar bli fin! Låt svalna på galler. 

Lycka till med bakandet! 
 
 
Ser ni hur sjukt mycket de jäser? Vid utbakningen var de 1/3 så små. 
 
 
Penslade och fina bullar innan gräddningen!
 
 
Mums!
 
 
 
 
En bulle väger endast strax över 40 gram! De känns inte att den ligger i handen. 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: