Budapestlängd

Hej på er! 
Igår bakade jag en Budapestlängd till en person på mitt fd jobb. 

Den är dekorerad med grädde, mandariner och florsocker smaksatt med choklad. 

Du behöver 
6 äggvitor 
2 dl socker 
0.5 dl maizenamjöl 
0.5 dl marsanpulver
100-150 g hasselnötter
5 dl vispgrädde 
1 burk mandariner
Ev florsocker och kakao till dekoration 

Gör såhär 
Vispa vitorna och socker poröst. 
Blanda de torra ingredienserna med en gaffel och vänd i äggblandningen. 
Sätt igång ugnen på 175 grader.
Sprita ut horisontella strängar över ett bakplåtspapper tills det är täckt, från långsida till långsida. 
Grädda i ca 15-20 min eller tills den har fått en fin färg. 

Låt den svalna, vänd den sedan och dra loss bakplåtspapperet. 
Vispa grädden och bred på, sprid ut mandariner och rulla ihop den som en rulltårta. 

Skär ev av kanterna för att få snyggare kant på rullen. 

Dekorera ev med spritsad grädde och mandariner. Jag blandade florsocker och lite kakao och pudrade över.


Detta är den "fula" sidan av marängen där den sprack lite vid ihoprullningen, men jag tycker bara den ser mer hemmagjord ut. 



Hoppas den var god iallafall :) 



Kommentarer
Oslofru

Du får det att verka så enkelt :) HIhi

Svar: Det är ganska enkelt faktiskt! :D det viktiga är bara att inte grädda den för länge så den blir hård och smular sig, samt att ev be om hjälp vid ihoprullningen så man har 4 händer som hjälps åt :D
Emma Johansson

2015-02-23 14:44:34
URL: http://www.oslofru.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: