Jordnötsbomber

Hej på er! 
Fick sån lust att baka ett gäng kakor ikväll som jag suktat efter. Spröda, sega kakor fyllda med jordnötssmör, nutelladroppar och honungsrostade jordnötter! Hur gott låter inte det?! 
 
Du behöver 
250 g jordnötssmör 
100 g smör 
2 dl farinsocker
3/4 dl strösocker 
2 ägg 
1 msk mjölk 
1 tsk vaniljsocker 
3 dl vetemjöl 
1 tsk bikarbonat 
0.5 tsk bakpulver 
2 rejäla matskedar med nutella 
1 dl honungsrostade jordnötter 
1-2 tsk havssalt 
 
Gör såhär 
Sätt igång ugnen på 175 grader. 
Lägg nutellan i en speitspåse och spritsa ut små klickar på en tallrik, ställ in i frysen. 
Vispa jordnötssmör och smör poröst. 
Tillsätt farinsocker och vanligt socker, vispa tills allt är blandat. 
Häll i äggen och blanda väl. 
Blanda sedan vetemjöl, bikarbonat, bakpulver och salt med en gaffel och tillsätt i kakdegen. Häll även i mjölken och vaniljsocker, blanda väl. 
Häll i nötterna och nutellan som du plockat ur frysen och blanda tills de är jämnt fördelat. 
 
Lägg ut 9 kakor per plåt (jag använde min kakfördelare från servera - magisk!)
Platta till något och grädda i 10-13 min, låt svalna en stund och flytta sedan till ett galler. 
 
 
Utklickad nutella 
 
 
Jag använde ICAs egna jordnötssmör. 
 
 
Såhär smidigt är det med min "kakfördelare" 
 
 
Platta lite med en gaffel, lägg de inte för tätt då de flyter ut lite. 
 


Såhär ser den ut! Invigde den idag och jag är mer än nöjd! Inget klabb då den "töms" när man trycker på handtaget - köpt på cervera! 
 
 
Mums! Söta & salta.
 


18 mumsiga kakor! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: