Knäckig äppelpaj

Hejsan! Tänkte dela med mig av ett recept på en super god äpplepaj som är knäckig ovanpå, försvinnande god! Godast att äta kall, men det är bara vad jag tycker :) perfekt nu till hösten när alla underbara äpplen kommer! 

Du behöver
4-6 äpplen 
1 dl sirap 
1.5 dl vetemjöl 
2 dl socker 
0.5 tsk bakpulver 
2.5 dl havregryn 
150 g smör + smör till formen 
Ev lite kanel
Glass eller vaniljsås. 

Gör såhär 
1. Sätt igång ungen på 175 grader. Smörj en ugnstålig form. 

Jag använde min vanliga pajform

2. Smält smöret i en kastrull. Drag av från värmen. 



3. Blanda i alla ingredienserna förutom äpplena kastrullen och rör väl. 


4. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunnt. Lägg dem i botten på formen. Jag strödde lite kanel ovanpå. 

Jag använde min underbara manick till äpplena! Ett bra köp om man använder mycket äpplen :) 

Blir extra gott med lite kanel ovanpå äpplena. 

5. Bred över fyllningen och grädda i ca 30 min eller tills pajen har en gyllenbrun färg. 




Servera med vaniljsås eller glass! :) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: