Två beställda tårtor

Hejsan! Har ekat tomt här ett tag, men med nytt jobb och tråkigt väder har inte inspirationen funnits där riktigt :) men ibland så! 

Har varit och handlat massa fina bikinisar och en baddräkt till Thailandsresan idag! Sååååå snygga så har varit helt salig ikväll :) 

Men, åter till tårtorna! 

Den ena är en regnbågstårta med en blå, grön, gul och röd botten! Hade jag gjort fler färger hade den blivit skyhög!
Bottnarna är gjorda efter detta recept: 

Tårtbotten
5 ägg 
2 dl socker 
1 dl vetemjöl 
1 dl potatismjöl 
3 tsk bakpulver 

Sätt igång ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt, gärna i 7-10 minuter. 
Blanda de andra ingredienserna i en skål med gaffel så allt blandas. 
Rör ner med slickepott i äggsmeten tills allt är blandat. 
Klä en springform med bakplåtspapper och häll i smeten. 
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40-55 min, håll koll! Öppna dock inte ugnen under de första 30 minuterna, då sjunker den gärna ihop. 
Vill man ha flera olika färger på bottnarna som jag hade här så får man dela upp smeten i 4 delar, färga varje del och grädda i omgångar. Jag använde pastafärg. 

Fyllning här i var jordgubbsmousse. 

I den andra tårtan är de marängsmörkräm med smak av blåbär, samma runtom och sedan en chokladganache över! Eftersom den andra tårtan är så hög så gjorde jag denna lite lägre (nästan för låg för att vara mig haha)

Marängsmörkräm 
4 äggvitor 
2 1/3 dl socker 
400 g osaltat smör 
Ev blåbärspure

Häll i vatten i en kastrull och sätt igång på låg värme, det ska enbart sjuda.
Ställ en bunke i rostfritt stål över, den får inte nudda vattnet! Häll i äggvitan och sockret och rör runt tills socierkristallerna har smält, det känner du enklast genom att gnugga lite smet mellan fingrarna. 
Häll sedan över i en annan bunke och vispa tills den är kall. 
Tag fram smöret och skär i kuber och låt stå framme tills de blir rumstempererat. Häll i 1-2 kuber i taget och vispa noga mellan varje gång. 
Vill man ha smak av blåbär kan man koka lite blåbär och sila bort kött och skinn och sedan ha i "vätskan" som blir över. Det går även färga den om man vill eller smaksätta med något annat. 

Chokladganache
200 g choklad 
1-3 dl vispgrädde 
2 msk smör 

Smält chokladen. Tag av från värmen och Häll i lite grädde i taget och rör ihop tills du tycker konsistensen känns bra. Är den för lös rinner den mycket och är den lite fastare så går den styra bättre.
Ha i smöret och rör tills det smält.

Låt ev svalna lite och häll sedan över tårtan. 



Spritsade lite gräddrosor över regnbågstårtan så jag slapp slänga de som blev över. I övrigt är den inte mycket att se, ser ut som en vanlig gräddtårta :) 


Blåbärstårtan. Nästan hälften så låg som mina tårtor brukar vara! Hade den varit lika hög hade chokladen runnit sååååå snyggt! Måste nästan baka en till någon dag bara för att se! Kommer nog börja ha chokladganache på alla tårtor med marängsmörkräm på så att jag får öva mer :) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: