Chokladbollar

Chokladbollar kan ju vara något av de simplaste som finns i bakväg, men ändå finns det nog inte två personer som får till exakt likadana chokladbollar. Konsistens & smak är något som i regel alltid skiljer sig, antingen lösa, eller hårda så sockret knappt fastnar, smörklumpar och annat tråkigt. Men det är alltid populärt oavsätt resultat :D 
Fick se en bild på chokladbollar nu när jag gjorde mig iordning till jobbet och kände att det förtjänar vi inatt! Jag slängde ner alla ingredienser i skålen och satte igång maskinen medans jag sminkade mig, sen var smeten klar när jag var :) Däremot så höll inte riktigt receptet måttet utan fick experimentera lite med smöret. 
 
Här är receptet jag gick efter; 
100 g smör
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 msk vatten
5 dl havregryn 
 
Jag la allt i kitchen aiden och körde igång den på 2an med degkroken. Däremot så hade jag i mer smör än vad recptet sa då den vart alldeles för torr. Ungefär 4 msk med smör hade jag i lite då och då medans de blandade tills de gick att forma en boll som är lite kladdig så sockret fastnar :) Sen är de bara rulla för glatta livet! 
 
Chokladbollar går att variera något enormt! Du kan ha i vanilj eller annan essence istället för kakao och göra "vita bollar", typ citronbollar, vaniljbollar osv, då är de extra effektfullt att ha färgat strössel på :) Man han även rulla i nötter osv för annan smak på det hela, bara fantasin sätter gränserna :D 
 
 


 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: