Cookies

Godkväll :) 
Måste bara tipsa om världens godaste kakor! De är amerikanska cookies, så så oerhört sega och goda - typ som dom på subway! De behåller segheten, de stelnar lixom inte efter ett par dagar som andra har en tendens att göra, de är helt enkelt underbara! 
 
Du behöver: 
250 g smör
2 dl socker
2 dl brun farin
2 ägg
3 tsk vaniljsocker 
2 msk snabbkaffe
1 msk vatten 
7 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 msk kakao (går att skippa om man vill ha ljusa kakor med vit choklad)
200 g choklad (går att ta vilken som, ljus, mörk eller vit!)
2 dl mashmallows 
 
Gör såhär: 
1. Sätt igång ugnen på 175 grader
2. Smält smöret 
3. Vispa farinsocker, ägg och vaniljsocker poröst. Tillsätt smöret. 
4. Blanda snabbkaffet med vattnet och häll i i smeten. 
5. Tillsätt allt annat - förutom choklad och mashmallows. Fortsätt att blanda ihop, degen kan nu kännas svårarbetat men det är bara kämpa på! 
6. Hacka chokladen och rör ner den och mashmallowsen, försök fördela jämnt i degen. 
7. Forma till bollar och lägg ut på bakplåtspapper. Platta till något. 
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 min. Låt svalna på galler. 
 
De kommer vara lite sladdriga när man tar ut dem men de stelnar till! Därför ska man inte grädda dom lite mer utan ta ut dom efter 10-12 min, de är därför de är så sega och goda! 
 
 



Kommentarer
Frida

Åh dessa ska jag testa, låter som en kaka helt i min smak :)

Svar: Dom är helt fantastiska :D har provat baka tusentals olika recept men alla har blivit håra och smuliga, dessa är helt underbara! :D
Emma Johansson

2014-06-04 20:26:17
URL: http://www.withatouchofchili.se
Marie

Hej! Tack för bra tips och recept!
Jag provade nyss att baka detta cookies-recept, men måste gjort nåt fel! Mina kakor blir inte sega utan fluffiga och en gnutta torra. Inget fel på smaken, men vill ju ha dom så där härliga sega. Vad tror du jag har gjort för fel? Följde receptet noga. Tack!

Svar: Hej Marie! Vad roligt att du provade :D jag skulle nog faktiskt gissa på att du kanske gräddade som en snudd för länge :o när jag lägger mina på galler så är de nästan så att de vill sippra ner i mellan och vika sig för de är så "sladdriga" så att säga, men de stelnar till sen! Tror många inte tar ut dem då för de är rädda att de inte är färdiga :)
Emma Johansson

2014-06-08 15:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: