Enkel marängbotten

Hej på er! Snart är de midsommar och jag fixar så gott jag kan mellan njurstensattackerna. Tänkte dela med mig av ett super enkelt recept på marängbotten i långpanna! 

Du behöver: 
5 äggvitor 
3 dl socker 

Gör såhär: 
Jag ska göra en tårta med tre bottnar. En sådan sats räcker till en långpanna. Eftersom de inte går att dela får man göra de tre gånger, lite tidskrävande men det är de värt! 

Vispa äggvitor och socker tills du kan vända på bunken och de bildas toppar när du vispar. Jag slängde ner allt i kitchen aiden och lät den gå på högsta hastighet i kanske 10 min ungefär. 

Sätt igång ugnen på 100 grader. 
Bred ut smeten med slickepott på ett bakplåtspapper och grädda i ca 1-1.5 timme beroende på när den är torr. Den får gärna vara lite mjuk i mitten, då blir den seg!


Förbered gärna de andra satserna när du vispar första omgången, sockret hälls i direkt så det går smidigt. 


Såhär ser den ut när den börjar bli klar! 


Styva toppar. 


Inget ska ramla i ansiktet på dig ;D 


När första plåten är i ugnen och den andra är färdig vispad kan du lägga den i en annan bunke och vispa tredje så går det smidigt och snabbt vid ugnsbytena sen :) 

Håller samtidigt på med en midsommartårta i min smak! Bilder kommer i separat inlägg. Jag föredrar marängtårtorna med sockerkaka också, googla marängtårta så dyker de upp! Men min svärmor har alltid sånhär på midsommar med vaniljkräm och jordgubbar i så jag gör bottnarna åt henne, den är god den med men maräng är så jobbigt att tugga, haha. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: