Vaniljbullar

Hej! :D 
Jag håller på att baka lite vaniljbullar till mig och min sjuka man här hemma, jag är hundra grader varm och trött, men snorar inte eller nåt så baka i lugn och ro måste jag göra, annars blir jag för rastlös, haha. 
 
Är medlem i en grupp på facebook som heter "Kakburken" där en tjej la ut en bild på vaniljbullar som såg super goda ut så jag tänkte att jag måste prova! Har dock ändrat lite i receptet. 
 
Du behöver: 
Bullar
5 dl mjölk
50 g jäst 
150 g socker 
1 ägg 
10 gr kanel eller kardemumma
1.1 kg vetemjöl
200 g rumsvarmt smör 
 
Vaniljfyllning
200 g rumsvarmt smör 
1 dl marsanpulver 
1 dl strösocker 
2 tsk vaniljsocker 
 
 
 
Färdig vit, fluffig och otroligt god fyllning :) 
 
 
 
Gör såhär: 
1. Blanda kall mjölk, jäst, socker, ägg, kanel och vetemjöl i en bunke. (Degen kommer bli super torr och stenhård) 
2. Knåda sedan in smöret lite i taget. Nu kommer degen att bli super slibbrig och klabbig men det är bara knåda på tills den går ihop och blir spänstig och fin, detta tar ungefär en kvart. 
3. Låt jäsa under bakduk i ca 1 timme. 
4. Blanda alla ingredienser till fyllningen till en fin smet och låt stå till användning. 
5. Kavla ut degen till en fyrkant, ungefär lika stor som en plåt. Den är ganska envis här och kommer dra ihop sig som bara den men det är bara kavla på och till slut lyckas man! 
6. Bred över fyllningen och vik den dubbel, baka sedan bullar efter ditt önskemål. (Man skär "remsor" och flätar typ ihop dom. Vill man göra klassiska bullar så rullar man ju ihop degen sen :)
7. Låt jäsa på plåtar ytterligare 1 timme och pensla sedan med ägg och strö över pärlsocker.
Sätt på ugnen på 210 grader.
 
8. Grädda ca 10-12 minuter och låt svalna på galler.  
 
 
Jäsning pågår
 
 
Penslade och sockrade, mums!
 
 
mums!
 
 
Blev 30 stycken! Några gjorde jag extra stora och vissa i normal storlek. 
 
 
Krispiga, krämiga och underbart goda! 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: