Saffransgifflar med mandelmassa

Hej på er! Har ni börjat få julkänslor än? Det har jag! Älskar allt pysslande inför jul med att klä gran, slå in paket och baka julgodis och annat gott! 
 
Jag brukar alltid göra lussebullar precis som man gör kanelbullar, fast med annan deg då, såklart. Som fyllning har jag mandelmassa och smör bla. :) 
Har ni smakat pågens saffransgifflar? Älskar dem! Tänkte jag skulle göra egna, så de håller jag på med nu :) 
 
Du behöver 
50 g jäst 
100 g smör 
5 dl mjölk 
250 g kesella 
2 påsar saffran (a´ 0.5 g) 
1.5 dl socker 
0.5 tsk salt 
ca 14-18 dl vetemjöl 
mandelmassa till fyllning 
smör till fyllning 
ägg till pensling 
ev. mandelspån, russin, pärlsocker eller något att ha ovanpå. 
 
Gör såhär 
1. Smula jästen i en assistent
2. Smält smöret, häll över mjölken och värm till 37°C
3. Häll i saffran, socker och salt i mjölkblandningen och rör ihop lite. 
4. Slå över det över jästen och tillsätt kesellan, rör lite tills jästen smält och kesellan blivit utspridd (den kommer vara i klumpar) 
5. Tillsätt vetemjöl, lite i taget då det inte alltid behövs hela mängden som står. När degen släpper från kanterna och inte fastnar på dina fingrar om du "duttar" ovanpå så räcker det. 
6. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 40 min eller tills dubbel storlek. 
 
 
Fortsättning följer längre ner .. 
 
 
Så mysigt att baka lussebullar! :) 
 
Nu kommer själva utbakningen och där gör jag en steg-för-steg beskrivning med bilder istället :D 
 
 
Börja med att dela degen i 4 delar. Kavla ut första degen till en cirkel, lägg de andra åt sidan. 
 
 
Bred på fyllningen du har tänkt att använda. Jag har vispat smör fluffigt med riven mandelmassa. 
 
 
Skär sedan cirkeln som en pizza med en slicer eller en degskrapa. Rulla varje del från den smala änden och utåt, och lägg på plåt med bakplåtspapper. 
 



Låt den jäsa i 30 minuter till ungefär, sätt sedan igång ugnen på 225°C. 
Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker eller något du vill ha på :) 
Grädda i 5-8 min eller tills de har en gyllenbrun färg, låt svalna på galler. 
 
Bilder på de färdiga bullarna kommer sen :) 



Kommentarer
Mammi

Mums :)

2014-11-17 20:44:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: