Macarons (Makroner)

Hej på er! Idag slog baksuget till tidigt, och jag visste att jag hade mandelmjöl i skafferiet så jag gav mig in på äventyret att göra macarons :) Det är lite trixigt med många moment, men om man tar de lugnt och tar god tid på sig så lyckas man garanterat! 
 


Du behöver
 
Smet: 
1 & 1/3 dl äggvita (ca 4 st normalstora)  
225 g florsocker 
125 g mandelmjöl
25 g socker 
pastafärg 
 
Smörkräm: 
100 g mjukt smör 
1.5 dl florsocker 
1 tsk vaniljsocker
1 äggula 
pastafärg 
+ ev smak 
 
Olika smaksättningar: 
Nutella 
Hallonsylt 
Kakao
Lakritspulver 
Essencer (viol,fläder, jordgubb, hallon, tuttifrutti, kola, mint osv) 
 
Gör såhär 
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. När bunken går att vända upp och ner utan att de rör sig, så häller du i lite socker i taget och vispar lite till. Mät upp mandelmjölet i en torr bunke, sikta ner florsockret och blanda väl med en gaffel. Vänd sedan försiktigt ner den blandningen i äggvitorna med en slickepott tills allt är blandat. 
Dela ev upp smeten i olika skålar och färgsätt, eller färga allt i samma färg. Fyll en spritspåse och spritsa ut små cirklar, ungefär som en 5-krona i storlek, på ett rent bakplåtspapper eller en ugnstålig silikonmatta. Låt stå i minst 50 minuter tills de "torkar till" på ytan, det ska bli som en skorpa ungefär. 
Sätt igång ugnen på 160°C. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter. 
Låt svalna. 
Gör nu smörkrämen.
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker poröst med elvisp. Vispa ner äggulan och färga och smaksätt om du vill det.
Spritsa sedan ut lite smörkräm på hälften av mandelkakorna, lägg sedan den andra hälften försiktigt.
 
 
Här är mina utspritsade mandekakor på "torkning". 
Jag har tänkt mig dessa smaker: 
Lila: Viol
Rosa: Jordgubb
Röd: Körsbär
Gul/Bruna: Gräddkola 
Vita: Fläder 
Gröna: Lime 
 
 
 
 Färdiggräddade! 
 
 
Så fina färger! Pastafärg for the win :D 



 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: