Mazariner - Blåbär

Hej på er! Baksuget slog till såhär på eftermiddag/kväll och jag har börjat att baka saker som jag inte gjort förut eller på väldigt länge. Idag blev det mazariner och de har jag inte bakat sen jag gick i skolan. Mazariner, eller kanske upp och ner vända katalaner, eftersom jag la sylt i botten haha! 
 
Mixade blåbär ligger längst ner i formen, ovanpå den underbart goda smördegen, sedan en fluffig mazarinfyllning baserat på mandelmassa. 
 
 
Underbart goda mazariner! 
 
Du behöver: 
 
Smördeg: 
100 g smör 
3 dl vetemjöl 
0.5 dl strösocker
1 ägg 
 
Fyllning: 
400 g mandelmassa
150 g smör 
2 ägg 
ev. sylt eller bär
 
Glasyr: 
2 dl florsocker 
ca 2 msk vatten 
 
Gör såhär: 
1. Blanda smör, vetemjöl och socker med en matberedare tills det blir ett "pulver" typ. 
2. Tillsätt ägget och kör ihop tills det blir en fin deg. Plasta in och kyl i 30 minuter. 
3. Sätt igång ugnen på 200°C. 
4. Ställ ut aluminiumformar på en plåt. 
5. Kavla ut degen ganska tunnt och stansa ut cirklar som är ca 0.5-1 cm större på varje sida än var formen du använder är. 
6. Lägg cirkeln över formen och tryck försiktigt ner den med fingarna så att den täcker hela insidan. Om degen känns för tjock kan du kavla ut cirkeln lite mer och stansa ut igen. 
7. Riv mandelmassan grovt i en bunke och tillsätt äggen och smöret. Kör ihop på hög effekt tills det blir en fluffig smet. 
8. Lägg ev sylt i botten på varje form. Klicka ut ca 1 msk fyllning i varje form, fyll på med det som blir över sen. 
9. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna upp och ner på bakplåtspapper. 
10. Blanda ihop glasyren och bred på ett lager på varje mazarin. OBS har du inte tänkt servera dem direkt går de frysa in dem och sedan bre på glasyren vid serving. 
 
 
 
Klädda formar redo för fyllning! 
 
 
Jag använde en silikonpensel och duttade ner lite blåbärsgojs i varje form. 
 
 
På med fyllning! Försök få den att hamna så mycket i mitten så möjligt, så de gräddas snyggt och inte rinner över på kanterna :) 
 
 
Färdiggräddade mazariner, i väntan på glasyr. 
 
 
Mums. 
 
 
Saftig, kladdig insida, med en syrlig blåbärston i botten. Glasyren har inte stelnat ännu men jag kunde inte vänta med att skära itu den, haha! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: