Födelsedagstårta

En beställd tårta till ett 18 års kalas idag. Bakade anslag och gjorde fyllningar samt överdrag igår, och idag är den monterad. 

Den innehåller chokladanslag, zoofluff, kinderfluff och är täckt med marängsmörkräm. 

Chokladanslag
Gjort på 3-lika recept men jag fyllde 1/3 av de sista glaset med vetemjöl, 1/3 med potatismjöl och den sista 1/3 med kakao. Jag använde mig av 7 ägg då de var väldigt små, annars brukar jag ha 5. 

Zoofluff
5 dl vispgrädde (40%) 
1,5 påsar fluff a 80g

Värm grädden och godiset i en kastrull, det får inte koka, jag har på 2/6 på plattan. Rör lite då och då med en slev tills godiset löst sig. Kul sedan i 6 timmar eller över natten. Vill man att det ska gå lite snabbare kan man hacka godiset i lite mindre bitar, annars tar de ca 30 min att smälta det. 
Vispa sedan upp som vanlig grädde! 

Kinderfluff
5 dl vispgrädde (40%)
7 stavar med kinderchoklad a 21g

Värm grädden och chokladen i en kastrull på låg värme. Det får inte koka. Jag använde 2/6 på plattan. Låt stå i kylen 6 timmar eller över natten. Vispa sedan upp som vanlig grädde! 

Marängsmörkräm
4 äggvitor 
3 dl socker 
400g osaltat smör 
Smakessens och färg (frivilligt) 

Separera äggvitor från gulor i en rostfri bunke. Tärna upp ditt smör och låt det ligga framme i rumstemperatur. 
Häll i sockret i äggvitorna och ställ den sedan över en kastrull med sjudande vatten, här använder jag 3/6 på plattan. Vattnet får ej nudda bottnen på bunken och det får inte koka, då blir det äggklumpar i smeten. 
Vispa/rör om med en handvisp tills socierkristallerna löst sig. Prova att ta lite mellan tummen och pekfingret, känns det lent har dem löst sig. Detta tar ca 15-20 min. 
Häll sedan över äggsmeten i en helt ren och fettfri bunke till en assistent och vispa den helt kall på hög effekt tills den blir som maräng. 
När den är kall så lägger du i en till två tärningar smör beroende på hur stora du gör dom, låter de vispas lite, lägger i lite mer osv tills allt smör är i. Den kommer ändra konsistens flera gånger under denna process men i slutet ska den vara fluffig och len. 
Om det skulle skära sig så går det värma upp lite av smeten igen i en kastrull och sakta vispa ner det igen 
Anledningar till att det skär sig kan bl.a.  vara att smöret är för kallt, därför är det viktigt att det får ligga framme. 

Jag använde osaltat smör för jag tycker det tar bort själva "smörigheten" när man äter. Använde man vanligt kan man tillsätta lite florsocker :) 

De är en väldigt tråkig process att stoppa i allt smör så man får rosa dig bäst man kan haha! 

Är den lös är det bara kyla den lite, blir den sedan för hård i kylen är det bara låta den stå framme lite. 


Färdig marängsmörkräm med jordgubbsmak, färgad rosa med pastafärg :) 

Spritsade några rosor ovanpå med wiltons 1M tyll. 




Blev mycket marängsmörkräm över så jag spritsade lite mönster i nederkanten


Bokstäver och blomblad i marsipan. 



Får hoppas den smakar gott imorgon med :) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: